Naslov Implementacija strategije predučenja u srednjoškolskoj nastavi kemije
Naslov (engleski) Implementation of the prelearning strategy in secondary chemistry teaching
Autor Snježana Smerdel
Mentor Meliha Zejnilagić-Hajrić (mentor)
Član povjerenstva Maja Pavela-Vrančić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dragica Trivić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ani Grubišić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Stjepan Orhanović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nikola Marangunić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Prirodoslovno-matematički fakultet Split
Datum i država obrane 2021-07-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 37 - Obrazovanje
Sažetak Strategija predučenja uključuje aktivnosti usmjerene na pripremu učenika za nastavu. Cilj ovog doktorskog rada bio je istražiti primjenu materijala za predučenje u srednjoškolskoj nastavi kemije kako bi se utvrdio učinkovit način njihove izrade kao i implementacije u stvarne nastavne situacije. Svrha prvog dijela rada bila je ispitati situaciju u srednjim školama s obzirom na učestalost primjene različitih aktivnosti predučenja u nastavi kemije te u isto vrijeme istražiti utjecaj demografskih karakteristika na primjenu aktivnosti predučenja u populaciji nastavnika kemije. U okviru kvantitativnog deskriptivnog anketnog istraživanja nastavnici kemije iz svih hrvatskih županija samostalno su popunjavali mrežni upitnik. Fokus drugog dijela rada bio je na provođenju kvazieksperimenta radi utvrđivanja učinka poučavanja uz primjenu mrežnih materijala za predučenje na usvojenost i trajnost usvojenog znanja iz kemije kod učenika četvrtih razreda gimnazijskih usmjerenja. Utvrđeno je da nastavnici kemije najčešće koriste aktivnosti predučenja u obliku usmenog ponavljanja pri čemu učenicima postavljaju pitanja za aktiviranje njihovog predznanja i ponavljanje ključnih pojmova korisnih za novo nastavno gradivo dok su najmanje zastupljene mrežne rasprave radi poticanja čitanja udžbenika prije nastave. Demografske karakteristike nastavnika koje utječu na primjenu aktivnosti predučenja u nastavi kemije su spol i životna dob. Primarno studijsko obrazovanje, nastavni predmeti, vrsta srednje škole i stečeno nastavničko iskustvo nisu statistički značajne karakteristike. U drugom dijelu rada je statistički značajna razlika u korist eksperimentalne skupine na završnom i retencijskom testiranju ukazala na pozitivan utjecaj poučavanja uz primjenu materijala za predučenje na usvojenost znanja i trajnost usvojenog znanja kod učenika na primjeru nastavnih sadržaja alkana i cikloalkana. Učenici su dobro prihvatili rad s materijalima za predučenje i smatrali su ih korisnima u pripremi za nastavu.
Sažetak (engleski) The prelearning strategy involves activities aimed at students’ preparation in advance of class. The aim of this doctoral thesis was to explore the use of prelearning materials in the secondary chemistry teaching in order to determine the effective way of their design and implementation in real teaching situations. The purpose of the first part of the study was to research the situation in secondary schools with regard to the frequency of using various prelearning activities in chemistry classes and at the same time to explore the influence of demographic characteristics on the use of prelearning activities within the chemistry teacher population. Within the frame of the quantitative descriptive survey research, a self-administered online questionnaire was completed by chemistry teachers from all regions in Croatia. The focus of the second part of the study was on a quasi-experimental research of the use of online chemistry prelearning materials to determine how they affect high-school students' knowledge acquisition of chemistry and its retention. It was found that chemistry teachers most commonly use oral repetition activities in which they ask students questions to activate their preknowledge and repeat key concepts useful for new teaching material while online discussions to encourage textbook reading in advance of class were represented the least. Demographic characteristics affecting the teachers’ use of prelearning activities in chemistry classes were their gender and age. The teachers’ education, teaching subjects, school types and teaching experience were nonsignificant characteristics. In the second part of the study, a statistically significant difference to the benefit of the experimental group on the posttest and retention test indicated a positive effect of the prelearning materials use on students’ knowledge acquisition and its retention in the example of alkane and cycloalkane teaching materials. The students accepted the prelearning materials well and found them useful in preparation in advance of class.
Ključne riječi
demografske karakteristike
kognitivno opterećenje
materijali za predučenje
predlaboratorijske aktivnosti
priprema uma za učenje
Ključne riječi (engleski)
cognitive load
demographic characteristics
prelaboratory activities
prelearning materials
preparing mind for the learning
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:166:292941
Studijski program Naziv: Istraživanje u edukaciji u području prirodnih i tehničkih znanosti Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti iz interdisciplinarnih područja znanosti polje obrazovne znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 223 str. ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-18 11:31:43